fredag den 23. november 2012

Hvornår giver jeg op? -- Where do I give up?

     Når jeg skal lære noget eller gøre noget anstrengende, har jeg ofte en model inde i hovedet der ser sådan her ud:

- - - - - 

When I have to learn something new or have to do some hard work, I have this graph inside my head:
  • Red letters: Work -- Blue letters:  End
  • Blue letters: Start (obviously)  --  Red letters: Time
     Den model fortæller mig at hvis jeg bare klør på i det nødvendige stykke tid, så kommer jeg næsten automatisk til målet.

     Det er vist desværre kun inde i mit hoved det ser sådan ud. I virkeligheden er der flere "bump", nogle øde strækninger, hvor man føler det som om man ingen vegne kommer. Det er gerne der, lige ved enden af en øde strækning at jeg giver op. Og det er rigtig dumt, for sådan et bump efterfølges som regel af en periode med stor fremgang.
      Det ser nok nærmere sådan her ud:

- - - - - 

This model tells me, that if I work for X hours, I'll get to the end -- whatever that might be -- with a steady progress.

The sad thing is that this model only works inside my brain. The reality looks more "bumpy" with plateaus and maybe even setbacks. And when I feel like I'm getting nowhere, I have the very human tendency to give up. This tells me that I often give up at the end of a plateau, just before progress will show again. I think it might look like this really:
The words and the scale in this model is the same. I just needed space for some bumps.
    Tiden fra jeg begynder på et projekt, til jeg når enden, er stadig den samme. Læg især mærke til dobbeltbumpet lige inden mål. Er det der, jeg gav op? Eller var det mon allerede på halvvejen?

      Det er egentlig meget opmuntrende at huske på modellen med bumpene. Når jeg så føler at jeg ikke rokker mig ud af stedet, så kan jeg huske på at jeg snart begynder opstigningen mod målet igen.

- - - - - - -

Do you notice the double bump rigth before the end. That is my weak point, where I normally give up. Or was it at the big bump halfways?

This graph is very encouraging. I just have to remember that this is how it looks in real life. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.