tirsdag den 29. januar 2013

Sære planter i mit vindue -- Strange Plants in my Window

Uglemor har en vindueskarm - ja naturligvis har hun flere - men denne her er den eneste med sære planter i.  Billedet er super-grynet, men da hovedattraktionen nu er visnet ned og høstet

 - - - - - -

MotherOwl has a window sill - of course she ghas several more - but this one is special because all her strange plants are growing there.The picture is super bad quality, but as the main attraction is withered and will be harvested this week, I can not make new photos.

  • Ingefær, Cubansk oregano, Japansk indigo og Svigermors tunge på vagt.  Der er også en Aloe til brug ved brandsår.
  • Ginger, Cuban oregano, Dyer's knotweed and a guardian Sansevieria.  Also an Aloe for burns.
     Ingefæren, der var hovedattraktionen i den vindueskarm hene sommeren, skal høstes. Helst i morgen, og så må der jo komme billeder af høsten her også. 
     Den Cubanske oregano har jeg forsøgt i maden, men den falder ikke rigtigt i vores smag. Til sommer vil jeg plante nogle aaflæggere ude i haven for at se, hvordan de klarer klimaet her. Den er helt fantastisk til at gro. Jeg fik en lille stump af en nabo, og den er allerede blevet stamfar til adskillige nye planter. Så det lover godt for dens udendørskarriere til sommer.
     Japansk indigo er en farveplante, men jeg har endnu til gode at prøve at farve med den. Forrige år kom nattefrosten bag på mig dagen inden jeg havde tænkt mig at høste den, og sidste år blev bladene på de kun to overlevende planter spist af nogen da de kom ud i kaven. Jeg håber på bedre held i år, for blå er en af mine yndlingsfarver.
     Aloeplanten har en spøjs historie. For mange år siden var Uglemor og de dengang kun to Ugleunger, Storesøster og Pingvinen, til økodag syd for Roskilde. En af aktiviteterne var at kaste bolde efter tomme konservesdåser, og det var Storesøster rigtig skrap til. Hun vandt, og valgte hverken kuglepenne, huer, tørklæder, nøgleringe eller nogle af de andre ting, man skulle tro tiltalte en pige på omkring 4 år. Nej hun valgte en aloeplante. Det var ikke helt let at få den hjem til os med to små børn, klapvogn, rygsæk, bleer ... og så med tog og bus de godt 70 km hjem igen, men den overlevede, og en af dens efterkommere står altså i Uglemors vindueskarm og dulmer vore brandsår.
     Svigermors skarpe tunge minder mig om min farmor. Det var en af de blomster hun fyldte sine vindueskarme med, der var frodigt som i en jungle i hendes lejlighed. En af de ting jeg husker var de der små klistrede dråber på blomsterne, der klæbede til mine fingre medens jeg læste hendes gamle ugeblade.

 - - - - -

The Ginger, which was the star of the windowsill while it lasted, with 1½ metres long stems much like bamboo, has now withered, and will be harvested tomorrow, at which point this blogpost will be updated with pictures of the harvest.

Cuban oregano is a very prolific plant. I was given a little plant by a neighbour last spring, and since it has just grown and grown, I have given away quite a number of plants and many more are now making rootlets in a cup of water. My plan is to grow them in the garden once it's hot enough. Then I just have to find out how to cook with them, the tries so far were not successful., it might be an acquired taste.

Dyer's knotweed is my problem child. 2011 saw lots of growing plants. One day I planned to pick them next day, and that night a totally unexpected and very early frost killed them all. 2012 my 2 survivors were eaten by mysterious bugs. I hope better for this year. It should dye a delicious blue, and blue is my most favourite colour.

The Aloe was brought home from an ecological fair by Big Sister when she was only 4 or 5 years old. She won, an chose a plant over vanity items and playthings ;) It was a hard journey home 70 km by several trains and buses with Big sister, the Penguin, then not quite a year old and a plant, but it survived and has cooled and healed many a burn since then.

Sansevieria brings forth childhood memories of my paternal grandmother. Her apartment was a veritable jungle with those plants and Oleandres all over. I remember as a very small girl reading old magazines with fingers sticky from the sap dripping from their flowers.


1 kommentar:

  1. Tak for lidt inspiration til vindueskarmen, de eneste potteplanter jeg i øjeblikket har er pelargonier, jeg har længe gerne villet have nogle rigtig grønne vindueskarme, men jeg har simpelthen ikke vidst hvilke planter jeg skulle vælge. Jeg vil jo gerne have nogle holdbare planter og ikke blot nogle popsmarte der visner inden ugen er omme:)Nu er Svigermors skarpe tunge og Aloe veraen sat på min anskaffelseslist:)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.