onsdag den 19. marts 2014

Vellykkede projekter -- Successes


     I de forgangne uger har Uglemor fået afsluttet og påbegyndt diverse projekter. I modsætning til hvordan det plejer at være, er Uglemor faktisk tilfreds med resultaterne.

 - - - -

In the past two weeks MotherOwl has had lots of ongoing projects. Some are finished, some are not. But the common thing is that MotherOwl is satisfied with the results.


   Først var der fundamentet til domen. Det blev meget bedre end Uglemor havde fantasi til at forestille sig. Vi kom til at skubbe til et par mursten da vi satte den på plads, og Uglemor bankede sit skinneben ind i en stiver. Men så snart det ikke gør så ondt længere, bliver domen repareret og sat ordentligt på plads, men det haster ikke.







The foundation for the dome. It turned out much better than MotherOwl dared to dream. A couple of stones were knocked loose when we placed the dome on to of it, and MotherOwl banged her shinbone into a strut,. But as soon as the shinbone stops hurting, MotherOwl is going to put the stones into place, repair the dome and generally straighten things out.




     Denne kurv er flettet af de teposer, der bliver brugt til kirkekaffen,. Det har taget nogle måneder at samle dem sammen, men den er blevet fin. De næste søndage samler Uglemor sammen til et låg.
     Billede viser alle fire sider med bunden i baggrunden

 - - - - -

This basket is woven from tea bags collected at coffee after mass the last many Sundays. 
The picture show the four sides of the basket, and the bottom in behind.
Next will be a lid for it.


 
      Og så bliver der vævet. Min nye væv havde et stavær at stå på. Det var fint, men enten for lavt hvis det stod på gulvet eller for højt hvis det stod på bordet. Og hvis væven stod direkte på bordet, kunne kammen ikke sættes i underste position. Uglemor opfandt opklodsninger af noget mega-tykt krydsfiner, nogle håndværkere engang glemte her og endnu en af de lange slikkepindepinde. Hullerne i vævens ramme var dem, der var til staværet i forvejen.
     Og så selve væven Her er en lille snigpremiere. Men den fortjener sin egen blogpost - jeg glæder mig til at skrive om det.

 - - - - -

And weaving. No not what's on the loom, enjoy the sneak view here.This fabric deserves a blogpost on it's own, and I'm looking forwards to writing it. But the loom itself. The Writer brought it home to the Owlery, including a stand which was rather troublesome, It was too low when standing on the floor, and too high up when placed on a table. And almost impossible to take off. And furthermore with the loom placed on a table, the heddle could not be placed in the lowest position. MotherOwl made some supports for the loom. It's made out of some super sturdy plywood, forgotten by builders last year and stashed by MotherOwl, and then one of our ubiquitous lollipop sticks. Theholes in the loom are the ones for the stand. It works nicely this way.

6 kommentarer:

  1. UH, det ser lovende ud! Hvor sjovt at vi er gået i gang med samme farveholdning på trend. Er din kam i metal? Alle siger at man ikke kan banke tæppe-islæt hårdt nok på en rammevæv, men det ser da meget godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en metalkam, ja. Ikke den originale til væven, og jeg snyder med bankningen. Mere i en kommende post som lovet ;)

      Slet
    2. Jeg pønser på at lede efter nogen metalkamme til tættere trend end det jeg har, dvs. højere end 50/10.

      Slet
    3. Hvilken væv har du? og hvordan finder man nye kamme, der passer, uden at det koster en formue?
      Den jeg har, forekommer mig ret grov, og det er ideelt til kludetæpper, men ikke rigtigt godt til tøj eller varme uldtæpper. Betyder dit 50/10, at der er 50 "pinde" eller 50 pinde og huller - altså tråde - på 10 cm. Jeg føler mig ret dum, men de bøger, jeg har, går ud fra at man ved en masse i forvejen, og de gode engelske sider bruger alle sammen inches, der går over min lille forstand.

      Slet
  2. Min væv er en Ashford 60 cm, så den er jo nem at få dele til, men kammene laves i plast, så de går kun op til 50/10, der ganske rigtigt er 50 tråde pr. 10 cm - eller 12,5 dents per inch. Men de danske Lervad væve findes både med træ- og metalkamme, og metalkammene går langt op, mener jeg har set helt op til 100/10? Jeg tænker, hvis jeg blot kan finde kammene i mindst 60 cm bredde, så kan jeg lave nye rammer/skære af så det passer. 70/10 og 80/10 kunne være yndigt til en start.

    Strømpegarn passer fint til 40/10.

    Har din væv et navn? (det finder jeg måske ud af, når jeg om lidt læser dit nye indlæg)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det finder du kun ud af, hvis jeg har været så heldig at fange navnet på et af billederne, eller du kan se det. Det er en Lervad, 80 cm. men kammen er fra Julius Koch København (mig ukendt sted) og så vidt jeg har målt/talt mig frem til noget så sært som 36/10. Jeg kan godt se, at jeg har brug for en finere.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.