søndag den 30. oktober 2016

Efterårssang -- Version 2 -- Autumn Song

     Sidste efterår skrev Uglemor om sin yndlings-efterårssang.Lidt efterforskning har vist, at Uglemors hukommelse vist ikke var så god den dag. For eksempel var det vers 2, Uglemor begyndte med, og så lyder første linje faktisk "Bladene bliver gule" i stedet for "Dagene bliver korte".
     Men det er jo uhyggeligt svært at finde teksten til en nyere dansk sang, man ikke kan huske ordentligt. Havde den været på engelsk, ville en simple googlesøgning have givet mig det jeg havde brug for. Jeg kan godt forstå, at folk vil have penge for deres arbejde, men dansk musik- og nodecopyright går over stregen, synes jeg. Jeg havde et hyr med at finde den, fordi det vers jeg troede var første vers, jo var andet vers. Og så havde jeg også husket titlen forkert.  Jeg kan ikke længere huske hvor jeg egentlig fandt tekst og node.
    Den engelske udgave var blevet lidt for voksenagtig og ikke helt trodsig nok. Så her er en ny, forbedret udgave.

Efterår
  Dagene bli'r korte, himlen er så blå.
Når det altså ikke lige regner.
Mange flotte farver man kan kigge på
nå man sidder indenfor og tegner.
    Det er der ikke mange der forstår,
     men jeg kan godt li' efterår.

Mor kan godt lide sommer,
hun synes det er så nemt,
vi kan lege ude hele dagen.
Men der er nu noget, jeg synes hun har glemt.
Det at hygge inde er jo sagen.
    Det er der ikke mange der forstår,
     men jeg kan godt li' efterår.

- o 0 o -

Last Autumn, MotherOwl shared one of her favourite Autumn-songs. A bit of searching has shown that MotherOwl's memory was not at its best here. Danish copyright makes it next to impossible to find the lyrics - let alone the score - to newer Danish songs.
Had this song been English, a simple net search would have given me what I was looking for. To find this one, I had to go to my local library, take down the newest in a long line of books and search for the song. This was wery hard, as I had both the title and the first line wrong.
As times have gone by, I like my own version better, but the English texts was too grown uppish. I have re-written it, doing it more child like and more spite-ihs

Autumn.
Days are getting shorter, skies are clear and blue.
That is if the rain could just stop raining.
Many pretty colours we can look upon,
When we're sitting at the window, painting.
     Lots of people do not understand,
     But Autumn can be lovely. Yes it can!

Mummy she likes Summer, It's a lovely time.
We can stay outside each day at playtime.
But I think there's something mummy did forget.
 Cosy indoor days are just as charming.
     Lots of people do not understand,
     But Autumn can be lovely. Yes it can!

- o 0 o -

     Og så lige et billede, til at vise, hvor flotte farver, man kan sidde og kigge på.

And a picture to show some of the pretty colours to look upon.


1 kommentar:

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.