onsdag den 24. maj 2017

Farveeksperiment -- 2 -- Dye experiment

     Den vidunderlige gryde har været på arbejde. 1. gang var der ikke den store forskel på den røde og den almindelige kamille, men i 2. bad kunne der tydeligt ses forskel. Kørvelens blomster og blade er mere forskellig i virkeligheden, men ingen af dem er grønne.  De blev blandet sammen til 2. bad
     Prøv at gætte, hvad der er hvad. 


The wonderful cooking pot has been to work. First bath from the two Mayweed was almost identical, but 2nd shows some difference. Chervil flowers and stems made 2 different yellows - none of them green. I mixed those for the 2nd bath.
Now try to guess which is which:

Kan du gætte, hvem jeg er ... Guess who











Og her kommer løsningen:

And the solution:



     Så den røde Lugtløse kamille indeholdt altså mindre farvestof end den almindelige. Uglemor er skuffet. Planten var så pæn med de røde stilke.

The red Scentless mayweed contained less dye stuff than the normal one MotherOwl is disappointed. She liked the red stems.

3 kommentarer:

  1. Gættede rigtigt, ha! Rødlilla ting har det med, hvis de giver farve, at give grønligt. Dem til venstre kunne godt se en anelse mere "mudrede/mørke/orange" ud end de midterste.

    Men flotte allesammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Farverne påskærmen er faktisk ret elendige. Det, der er resultatet, er som jeg skriver bare at den røde indeholder mindre farve. De to 1. bads farver er helt ens. I hver t fald kan jeg ved at lægge to tråde ved siden af hinanden i dagslys ikke se forskel, og mit farvesyn er ret skrapt. Hvis jeg farvede i 3. bad tror jeg at 2. fra den røde og 3. fra den normale ville være ens.
      Hvorfor er plantefarver dog så svære at fotografere?

      Slet
    2. Men hvad det rødlilla => grønligt angår, får du helt ret i en kommende post :)

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.