torsdag den 11. maj 2017

Hvalrossens blomstereng -- 2 -- Walrus' flowering meadow.

     Bare en lille forsmag på, hvordan Hvalrossens blomstereng kommer til at se ud. Spirillen og jeg brugte timer på at sætte trenden op. Det er længe siden, jeg gjorde det sidst, og der var lige plads til et par fejl undervejs.

Here's a preview of Walrus' flowering meadow.It's a long time since I warped a loom, so I made some a lot of mistakes. But with some patience and good help from Marsupilami, it all turned out  fine in the end.


     Og så begyndte jeg at væve. Jeg er tilfreds med det, og jeg ved nu, at det, jeg håbede på første gang jeg vævede kludetæpper, kommer til at ske. Nemlig at trenden, der jo er ny bomuldstråd, vil krybe i vask, og indskuddet, forvaskede dynebetræk, ikke kryber. Det giver tæppet den fornødne tæthed, godt hjulpet af at den spænding, garnet har mens der væves, jo også slipper, når arbejdet tages af væven. Kort sagt, det ser lidt for åbent og sjasket ud nu, men det retter sig.

And then I began weaving.  I know it looks quite loose, but this time around I know what was only a hope when I first began, that the warp, being new yarn, will shrink when washed, and the weft - old doona covers - won't shrink, resulting in a tighter look and feel to the end product. Furthermore will the stretching of the warp stops when the finished work is cut from the loom. In short, it looks rather open and wobbly now. This will pass.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.