mandag den 18. september 2017

September uden spild - uge 2

Madpakkeudfordring:
  • Du kan starte med at bruge en madkasse og andre bøtter til din madpakke, og tage dit eget bestik med hjemmefra, frem for at købe noget i plastik. Tag også din egen genanvendelige vandflaske med.

Gjort. og det i mange år.

  • Går du på kaffebar eller ligende, så sig nej tak til sugerør og servietter, når du bestiller drikkevarer, også to go.
De par gange om året, vi er ude og spise, skal børnene altså have et sugerør - så nej, det gør jeg ikke.

  • For de hardcore: Brug voksstof, metalbøtter, glas til alt madopbevaring. Tag evt. et kit med bestående af et syltetøjsglas med stofserviet, bestik og metalsugerør.
     Jeg er i gang med at hitte ud af at fremstille voksstof - jeg har både voks og stof, så det skal ikke købes. Glas og metal er - og har været  - vores opbevaring i mange år. Vi bor på landet, når der høstes kommer musene ind. Plastik er ikke gnavesikkert.
     Jeg medbringer mine egne spisepinde efter japansk forbillede. Oshibori er nok engang et japansk ord - denne gang et lille, vådt (og ofte varmt) håndklæde til at tørre fingre i - og sådan et medbringer jeg tit når vi er ude.  

  • Find det der virker for dig og husk, køb ikke nyt hvis du har beholdere der virker. Skift først til metal og glas når dine bøtter og plast flaske er slidt og skal skiftes ud. 
Helt enig.  Vi skifter ud, når det er slidt og ikke længere kan repareres. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.