tirsdag den 12. juli 2016

Nælder igen -- More Nettles

     Som jeg skrev i mit sidste nældeindlæg, havde jeg nogle nælder fra sidste år stående og tørre. I lørdags blev de lagt i vand, og søndag aften, lige inden det forventede store tordenvejr, hældte jeg vandet af igen.
     Nattens tordenvejr gav ikke de lovede mængder nedbør, så mandag formiddag fyldte jeg efter fra regntønderne. Så skal de ligge til rødning en uge.


As written in my last e nettle-post,I harvested some nettles last autumn. Encouraged by internet searches, I put them in a play-boat full of rain water. Sunday night a great rain was expected, and as the nettles were put in Saturday evening, I poured out all the water late in the evening. The expected downpour was only moderate here, so I topped up with rain water from the barrel watering the dome.
Now they're going to be retting for a week.

     Videre har jeg ledt efter nælde-ledetråde hist og her. Hos FormidlerLone fandt jeg et spor til Textilforum hos Midtjyllands Museer. De Var meget informative og ledte mig blandt andet via en bog til denne side: Nettlecraft som jeg håber at lære af.


The internet-searches led me via FormidlerLone to Textilforum at the Museum for Central Jutland. The kind person there gave me the wanted information and told me of a book, that led me to  Nettlecraft  where I hope to learn a lot about nettles.

- - - - -

     For nogle år siden købte jeg en segl på et genbrugsmarked, og så en dims til at slibe den med. Den var oprindeligt tænkt til at luge under frugtbuskene med, og det er den altså rigtig god til, men den må også være ideel til at høste nælder med. I begge tilfælde holder man jo fast i noget - grene eller nælder - samlet med den ene hånd og så kan man hverken bruge hækkesaks eller le - det kræver i hvert fald at man har tre hænder. Og ja, jeg har faktisk en le, som jeg bruge en gang eller to omåret.
     Nu håber jeg så på sol i de kommende dage til at svinge seglen i. Vores nabo har en mark med flotte, store nælder, og tænk, jeg må høste lige så mange, jeg bare gider.


Some years ago I bought an old sickle. It was meant for weeding the bindweed, stickyweeds, and nettles from underneath our berry bushes. But is is eminently suited for the harvesting of nettles as well. In both cases one hand is holding on to something, either the branches of the bushes, or the nettles to be harvested. And in both cases garden shears or a scythe is unwieldy with only one hand. And yes I have - and occasionally use - a scythe.
Now I just hope for sunshine in days to come. A kind co-villager has a field with an abundance of tall, straight nettles, and imagine - I can harvest all that I want!


     Søndag gik vores vej forbi loppemarkedet ved Lyngby station. Der stod der søreme dette lille, lækre instrument. Jeg har en svaghed for gammeldags ting, der stadig kan bruges, så den kom med hjem.
     Det er en vridemaskine, der blev brugt til at presse vandet ud af tøjet, dengang man vaskede i hånden. Det kommer den ikke til at blive brugt til. Jeg elsker vores vaskemaskine, og jeg har vasket det, jeg skal vaske i hånden, tak.
    Efter at være blevet renset og smurt, vil den komme til at hjælpe mig med at bryde nælderne i stedet for det boldtræ, jeg havde udset mig. Det vil i hvert fald være lettere.


Sunday on our way home we fell by a flea market. There I found this implement. I love old things, and love to use them.
It's a wringer or mangle, originally used for squeezing out the water from hand washed laundry. I won't be using it for that. I love my washing machine and have no intention whatsoever of ever doing laundry by hand again.
After cleaning and oiling this wringer will be used for the beating part of fibre making. I suspect it to be far easier than the bat I had planned to use.

2 kommentarer:

  1. Du må være tankelæser, for jeg havde planlagt en reminder til bloggen i morgen. Jeg vil straks linke til dit indlæg.

    Og sikke nogen fantastiske ting du har scoret, jeg er helt grøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Somme tider er jeg heldig.

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.