torsdag den 27. juli 2017

Dagens billede - 27. juli

Today's Photo

     Vild gulerod kendes på den mørke midterblomst. Jeg har engang læst, at man skulle kunne farve lilla med dem. sidst kom jeg til at koge det.
     Nu i dag, da jeg var ude og plukke vild gulerod til farvning og kom i tanker om det igen. Der var mængder af vilde gulerødder, mange flere, end jeg skulle bruge til at farve med, og at høste dem alle sammen, bare for at bruge midterblomsten, gik mig imod. Jeg gennemsøgte mine lommer og fandt kun min lille lommekniv, en hårelastik, en tikrone, en knækket tændstik og en legoforklaring til en pose minifigurer. Den bor i min lomme, så vi kan føle på poserne og finde de rigtige figurer, når vi er på indkøb og har fortjent en.
     Nu foldede jeg så forklaringen til et origami-krus, og plukkede alle midterblomsterne langs et stort stykke af hovedvejen.

- o 0 o -

Queen Anne's Lace is recognized by the dark central flower. I once read that you should be able to dye purple with them. Last time I tried, I inadvertently boiled them,, and the pretty purple disappeared. 
Today, as I was out and picking QAL for dyeing I remembered this again. There were lots of flowers, many more than I wanted for my dye pot, and harvesting them all only to use the central flower went against my grain. 
I searched my pockets and found my tiny pocket knife, a hair band, a coin, a broken match and a legend for Lego minifigures. This has its place in my pocket so we can feel the bags and find the right minifigures, when we are shopping and have earned one.
Now I folded the legend into an origami mug and picked all the central flowers along a large stretch of the main road.



Vild gulerod med mørk midterblomst
Queen Anne's Lace with dark central flower

Legoforklaring fra minifigurer foldet til et lille krus
Lego legend turned into mini-mug

Dagens høst af mørke midterblomster.
All the central flowers


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.