søndag den 10. september 2017

September uden spild - ZeroWaste

A critical look at the ZeroWaste September-challenge.

- o 0 o -

I september har jeg:
- ikke købt en eneste plastikpose: Dem jeg har, skulle nok kunne holde de næste to-tre år, og så kan dem af stof tage over. Min plastikpose-rekord er ti år. Hvs de bliver beskidte, kan de vaskes.
- ikke brugt sminke, parfume eller parfumeret vaskepulver. Og derfor selvfølgelig heller ikke sminkefjerner, renseservietter, engangsvaskeklude osv.
- ikke brugt skyllemiddel: Jeg bruger eddikesyre fortyndet  1:9.
- ikke købt en eneste sæbe: Jeg har kun brugt mine egne hjemmelavede.
- ikke brugt engangsspisepinde: Myhashi er løsningen.
- lavet madpakker til Ugleungerne hver eneste skoledag. Ikke helt uden plastik, men posen - af den tynde slags, ikke fryseposer - bruges mindst en uge.
- samlet SkovSkrald og GrøftePant.
- tørret tøj på tørresnoren.
- cyklet, gået eller taget det offentlige alle steder hen.
- syet nyt af gammelt.
- lappet tøj.
- ikke taget bad hver dag.
- ... listen er meget længere.

Hver gang Uglemor læser om skån-miljøet-tiltag, læser hun med stor spænding videre, men hver gang er det enten noget, vi allerede gør og har gjort i flere år, for eksempel ZeroWaste Danmarks septemberudfordringer:

  • Uge 1: Sig nej til plastikposer.
  • Vi starter langsomt ud med at udfordre dig til at tage eget stofnet med når du køber ind. Har du ikke et stofnet, så prøv med en tom rygsæk, en weekendtaske eller et blåt Ikea-net.
     Gjort - dvs, jeg bruger lige de plastposer op, jeg allerede har. Og en ting til - stofnet er ikke smarte på cykel i regnvejr.
     Og hvis ikke, er det ofte noget, der kræver ekstraordinære tiltag, særlige vilkår eller mange penge. Nemlig:
  • For de hardcore:
    Er du vant til at tage dit eget stofnet med, når du køber ind, og har brug for noget mere udfordrende? Så prøv at undgå éngangsemballage helt!
  • Tag f.eks. små stofposer med, når du skal købe løsvægtsfrugt og -grønt. Eller kaffebønner. Har du ikke små stofposer, kan du også bruge et lommetørklæde.
Det kræver altså at man bor i København, eller en større by og allerhelst har et Løs-marked i nærheden. Jeg vejer ofte frugt og grønt uden poser i grøntafdelingen, for eksempel kan bananer og appelsiner godt bare få en etiket på, men hasselnødder og vindruer ... der er det ikke velset at bruge mine egne poser. Og miljøvenligheden i at køre 20 km for at handle uden plastikposer - nej vel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar.
Jeg prøver at svare på alle kommentarer - og lover at hive alle kommentarer ud af spam-fængslet så hurtigt som muligt.

I am always grateful for all comments, and try to reply meaningfully to all of them.
I furthermore promise to pull your comments from spam-limbo as fast at possible.